Kan jernbanen hjælpe ???? (Trafikpolitik)
Er det hvad vi synes er rimelige forhold at tilbyde:
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11551523/Tr%25C3%25A6ngsel-p%25C3%25A5-vejene-tvi...
OG
https://politiken.dk/indland/art7334774/Her-er-motorvejs-trafikken-værstKan jernbanenettet tilbyde noget som reelt batter?
I dag kører der mere end 147.000 køretøjer pr. døgn på Køge Bugt Motorvejen. Det vil sige at der er 73.500 køretøjer dagligt ind mod København.
Tallet har været stigende med 1-3% pr. år i de sidste mange år.
Antager vi at min. 50% af disse køretøjer (=pendlere) benytter motorvejen mellem kl. 05.00 og kl. 08.00 giver det ca. 37.000 køretøjer.
Ca. 10 % er lastbiler, busser m.v. I hver 5. bil sidder der mere end 1 person.
Så samlet set er der et potentiale på 37.000 nye kunder til jernbanen.
Hvis blot 1/3 af disse bilister kan overbevises om jernbanens fortræffeligheder, kan skinnenettet så klare disse ca. 12.000 ekstra passagerer mellem kl. 05.00 og 08.00?
Hvor i alverden har du fra, at jernbanen kan transportere disse bilister hurtigere fra deres startsteder til deres respektive mål? Det må du kunne dokumentere, hvis du vil overbevise dem. Transporttiden er alfa og omega. Hvis du ikke kan det, vil ethvert tænkende menneske afskrive dig som en lallende virkelighedsfjern fantast. Så lad os se din dokumentation.
Start med at læse artiklerne.
Dernæst brug et pæn tone!
Nu behøver jeg ikke dokumentere noget.
Alle ved at bilen er hurtigst medmindre man grundet kø på motorvejene bruger 2,5 timer på det som udenfor myldrertiden kan klares på 1 time.
Men intelligent roadpricing og måske afvikling af pendlerfradraget vil givet gøre toget interessant!