Kan jernbanen hjælpe ???? (Trafikpolitik)
I dag er der en teknisk hindring på antallet af dobbeltdækkervogne i et tog. Jeg mener at 6 vogne er det maksimale.
Hvad skaber denne grænse?
Er det DSBs ønske om relativt korte kørertider?
Er det dørstyring, som kun kan tage xx vogne?
Er det fordi elvarmemodulet i den nuværende trækkraft ikke har effekt til mere end 6 vogne?
Er det fordi DSB altid har 20-30 vogne ud af drift (der står altid en bunke på Belvedere når jeg kommer forbi næsten dagligt)?
Måske var det faktisk både hurtigere og billigere at vedligeholde vognene - det kunne hurtigt give nogle flere i drift kontra den tid som går med udbud og bygning.
Men trafikkontrakten har næppe nogle klausuler, som motivere til at holde mest mulig materiel i drift.
De onde vil omvendt argumentere med, at når passagertallet falder, så skal der ikke bruges for meget på vedligeholdelse; ingen grund til at køre rundt med tomme tog.
Iøvrigt har emnet omkring antal DD-vogne pr. tog været debatteret før.