"Lille P", bare at nyde tegningen!! - og blive klogere!

af Lars, 4/5 2024, 18:24 (167 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære esni

Sådan næsten lige til, er det et spørgsmål om METERVÆGT på hele lokomotivet (ikke akseltryk/hjultryk). På et tanklokomotiv (litra Hs, F, O, S og Q m. fl.), sidder vandbeholdningen rundt om (nogen typer ovenpå) kedlen i (vand) sidekasser på begge sider af kedlen og i flere tilfælde også mellem rammedelene (F III og Q). Det samme med kulbeholdningen enten i en sidekasse (Hs) eller bag førerhuset med eller uden rygsæk. Dette giver en samlet meget koncentreret metervægt = samme tons akseltryk på en koncentreret kort afstand.

Med et lokomotiv med støttetender, type FOURNEY eller ENGERTH, strækker du den samlede metervægt ud på en længere afstand p.g.a. kul- og vandkassens anbringelse bag kedel/førerhus. Man får altså ikke en så koncentreret metervægt som med tanklokomotivet.

Håber det gav mening!

Steff

Udmærket forklaring, men det er vel ikke metervægten, der er afgørende for betegnelsen?

Et tanklokomotiv, som vist hedder tenderlokomotiv på dansk, er, som jeg har forstået det, karakteriseret ved, at det medbringer (kul-og vand-) beholdningerne på selve lokomotivet, og ikke på en selvstændig tender. Men det er vel ikke afgørende for betegnelsen, hvor på lokomotivet beholdningerne er placeret??

--
mvh
Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak