"Lille P", bare at nyde tegningen!! - og blive klogere!
Kære Niels H
Jeg er glad for at du har fordybet dig ikke alene i den smukke tegning, men også historien af typen.
Forney-typen var - kort fortalt - et kortbygget lokomotiv, hvor tenderen havde samme ramme som "lokomotivet" (dampmaskine, kedel, førerhus), altså "sammenbygget med lokomotivet". Og dette UDEN at lokomotivet var et "Tanklokomotiv". Yderligere at det var normalen at man kørte med "tenderdelen" først (i dette tilfælde derfor "kofangeren bagest".
Men hvorfor er det ikke tanklokomotiv - forrådene er jo ikke på et selvstændigt køretøj?
Det nye ved dette lokomotiv var imidlertid "Busses patent", hvor bogien ikke alene bar noget af vægten, men samtidig hermed "styrede" bogien ind og ud af kurver, "den stillede sig". Herved kom lokomotivet let ind og ud af kurver, mindskedes hjulsliddet og friktionen på bandagerne mod skinnerne.
Yderligere opnåede man en bedre fordeling af metervægten på lokomotivet og dermed gjorde det muligt at anvende "et stort lokomotiv" på baner med lille metervægt pr. meter på skinnen.
Lokomotiverne bklev jo anskaffet indledningsvis til Thy-banerne, der af en eller anden grund blev byggede med et "let overbygning".
Altså med et moderne udtryk en "Win-win situation".
Bedste hilsener'
Steff
--
Eskild