"Lille P", bare at nyde tegningen!! - og blive klogere!
Kan se at jeg tidligere har skrevet noget om "Lille P", der jo var fyldestgørende og tilnærmelsesvis det samme, sorry. Kan ikke huske hvad jeg efterhånden har skrevet
Kære alle
Herunder en egen tekst vedr. JFJ litra P. Bemærk, at i Tysktalende lande bliver udrtrykket "Engerth" ofte anvendt om lokomotiver med "Støttetender", som litra P jo var:
"Busse havde i Amerika på Philadelfia-udstillingen i 1870’erne set et lokomotiv med en samlet ramme, hvori både lokomotiv og tender var sammenbygget og den lange kulkasse understøttet af aksler. Denne type var blevet videreudviklet til det såkaldte Engerth-lokomotiv, et lokomotiv med støttetender, der var blevet udbredt i Schweiz og Østrig-Ungarn. Derfor kan man heller ikke sige, at det var Busse – som eftertiden ofte har tillagt ham – der var opfinder til denne type.
Problemet med et så relativt langt lokomotiv med akslerne i fast ramme var, at både hjul- som bandageslid blev for stort. Dette kunne afhjælpes, ved at montere en bogie under kul- og vandkassen, hvilket Engerth-typen havde. Derimod udviklede Busse bogien. Ved hjælp af styrestænger fik han gjort bogien bevægelig, ikke alene om drejningspunktet, men også med en sideforskydelighed, der automatisk stillede bogien i kurverne og under udkørsel fra disse. Denne anordning tog han patent på, selvom det i princippet havde været anvendt tidligere!
Lokomotivet skulle altså køre med bogien forrest for at styre lokomotivet gennem kurver og samtidig have de arbejdende dele længst tilbage mod togstammen, for at kunne overføre så meget adhæsion til skinnerne som muligt".
Kilde: BMAG, Weltausstellung Brüssel 1910, Hyldestskrift til O. F. A. Busse vedr. "store P" nr. 901-933, side 6.
Teksten er Tysk, håber ikke det giver problemer.
Bedste hilsener
Steff