"Lille P", bare at nyde tegningen!! - og blive klogere!
.>
Forney-typen var - kort fortalt - et kortbygget lokomotiv, hvor tenderen havde samme ramme som "lokomotivet" (dampmaskine, kedel, førerhus), altså "sammenbygget med lokomotivet". Og dette UDEN at lokomotivet var et "Tanklokomotiv". Yderligere at det var normalen at man kørte med "tenderdelen" først (i dette tilfælde derfor "kofangeren bagest".
Det nye ved dette lokomotiv var imidlertid "Busses patent", hvor bogien ikke alene bar noget af vægten, men samtidig hermed "styrede" bogien ind og ud af kurver, "den stillede sig". Herved kom lokomotivet let ind og ud af kurver, mindskedes hjulsliddet og friktionen på bandagerne mod skinnerne.
Yderligere opnåede man en bedre fordeling af metervægten på lokomotivet og dermed gjorde det muligt at anvende "et stort lokomotiv" på baner med lille metervægt pr. meter på skinnen.
Kære Steff
Tak for yderligere at udvide min - åbenlyst sporadiske - viden om damplokomotiver - også spændende, at Busse videreudviklede Forneys patent med sit eget patent.
Venlige hilsner
Niels H
--
Niels