Litra N og kultog
Go´formiddag Emil
Nu er vogne ikke lige mit område, men da jeg alligevel har noget kildemateriale indenfor rækkevidde, bl.a. Torben Andersens bogserie om materiellet, her ”DSB godsvogne 1945-1965, 1. del Litra G til U” forlaget TpT 2016, ISBN 978-87-99-2594-9-6, vil jeg prøve at give dig en svar.
På siderne 89-91 er det historiske beskrevet vedr. DSB litra P/E med tegninger, billeder og tekniske skemaer. Af disse fremgår det, at der blev bygget i alt 700 vogne litra P/E. Type I med KUN Trykluftledning (Tl) UDEN rangerskruebremse (Rs) med 400 vogne og Type II MED Trykluftbremse (type G) og rangerskruebremse (Rs) med 300 vogne.
P.g.a. type II havde Rs og dermed platform med Rs, kunne gavlen i denne ende ikke åbnes, den var altså IKKE tophængslet som modsatte gavl og begge gavle på type I. Dette medførte jo så også, at type II vogne med Rs, skulle indrangeres i kultogene til ”I/S Midtkrafts” kippeanlæg i Ar således, at gavlen modsat Rs kunne åbnes. Dette fremgår også af den første SA, der er vist i denne tråd med opformering af kultogene.
Så det korte svar er nej, det var enten eller.
Bedste hilsener
Steff
NB: Jeg kan jo IKKE garantere for, at der ikke senere skete ændringer undervejs, men det kan du sikkert finde i diverse skemaer, muligvis på siden her!
NB, NB: I omtalte bog (BØR ANSKAFFES) er et billede med netop en Type II, der bliver tømt på kippeanlægget.