Litra N og kultog

af Steffen Dresler, 1/5 2024, 22:29 (205 dage siden) @ Anders Færch Hansen

PJ og PF vognene havde en taravægt omkring 7 tons og en max last på 15 tons. Belastningen for det læssede tog på luftfotoet bliver dermed 22 tons x 45 plus 20 tons for togførervognen, ialt 1010 tons med de gamle vogntyper.
De læssede tog kørte fra Brunkulslejerne i Søby (Fasterholt) via Brande til Midtkraft i Århus, hhv Vestkraft i Esbjerg.

Anders

Go´aften Emil

Litra N var togmaskine for kultogene i perioden ca. 1960/61. Men ved tilkomsten af litra MX i 2. Distrikt medførte dette, at dette litra hurtigt overtog disse ture fra litra N. Alene det at litra MX måtte køre 70 km/t begge veje, var en klar fordel og gjorde, at et MX lokomotiv kunne køre to dobbelture hver dag. Hvornår lige nøjagtigt MX overtog fra litra N har jeg ikke papirer på, men er sikker på, at svaret nok skal komme, muligvis fra Aarhus-kanten. Men altså ca. i begyndelsen af 1960´erne.

Om hvilket litra togførervogn, der blev anvendt i forbindelse med kultogene er jeg ikke sikker på og det vil være gætværk fra min side.

Sidst, med hensyn til vognmateriellet husk på, at ”trævognene” litra PJ/PF VAR blevet afløst af UIC stålvognene litra P (hurtigt herefter omlitreret til litra E) og de fandtes med eller uden Trykluftbremser (TB), men alle selvfølgelig med Trykluftledning (TL).

Hvis du ser på SA´en side 3, fremgår oprangeringen helt klart af de forskellige angivne særtog(numre). Altså oprangeringen af vogne MED TB eller kun TL sat ”i klumper” med (1) 2 eller 3 vogne i hver. Og da P/E vognene kunne laste mere end PJ/PF, blev tilladte togvægt hurtigere opnået og med færre antal vogne. Og a.h.t. optagelse/udsætning af vogne samt skinnelængder før/efter kippeanlægget, SKULLE den angivne oprangering holdes, incl. hensyntagen til om vognen havde bremseplatform eller ej.

Måske lidt OT, men HVIS du skal bruge informationerne til modeljernbanen, så husk, at ca. halvdelen af P hhv. E vogne i disse kultog IKKE havde (klods) bremser! Derfor frem med knibtangen og fjerne disse og samtidig hermed ændre hjørnemærkerne til kun en hvid ”firkant” for markering af KUN TL!!! Vedhæftet en model af en ”korrekt” E vogn uden klodsbremser og markering for TL til orientering! Pilene viser hvor!!
[image]
Fortsat god aften

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak