Litra N og kultog

af Hans Peter Balle, 2/5 2024, 18:22 (204 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Så et lille tillægsspørgsmål fra min side mht vognbenyttelse.

(1) I omtalen af PR maskinerne her på siden kan man læse: " I første omgang var det godsvogne af typen PB, som blev brugt til disse bloktog, men senere kunne man også se vogne af typen E."

(2) Georg nævner, at siden "fremkomsten" af E vognene kørte man med faste stammer etc

Hvad jeg har kunnet læse mig til og set på billeder viser kun brunkulstog hovedsagligt oprangeret af vogne i PF familien eller senere af E vogne. Jeg har aldrig set benyttelse af PB vogne og mener også at have læst eller hørt, at DSB ikke ønskede at anvende deres relativt nye og pæne PB vogne til dette formål. Navnlig skulle aflæsningen med havnekran have været ret hård ved vognenes bund og sider. Er der nogen der kan sandsynliggøre benyttelsen af PB vogne i brunkulstog?

DSB fik deres første E vogne i 1958, men en overgang til E vogne har vel først været strengt nødvendig efter ibrugtagningen af det automatiske tippeanlæg på Århus havn. Er der nogen der har en ide om hvornår der skete dette skift fra PJ til E vogne?

mvh
Hans Peter


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak