Litra N og kultog

af Steffen Dresler, 2/5 2024, 21:23 (204 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Vedr. DSB litra PR som togmaskine for brunkulstransporterne Esbjerg-Fasterholt.

Nedennævnte uddrag er fra bogen DSB litra P og PR.

Under krigen, da brændselssituationen for alvor var kritisk, var det naturligt at finde alternative energikilder. Brunkul var og er absolut ikke noget nyt, men rent økonomisk, kunne det nu betale sig at bryde kullene i de store åbne miner i Fasterholt ved Brande.

I 1955 var der i alt 6 litra PR til disposition, og da der efter maskinløbet af 02-10-1955 var 5 PR i tur, kan der på dette tidspunkt kun have været 1 PR ”uden for tur”, der kan have kørt disse brunkulstog til/fra Esbjerg, hvis det har været tilfældet. Det samme gælder efter maskinløbet af 03-10-1954. Det ser dog ud til, at kørsel med brunkulstog Esbjerg-Brande (Fasterholt) med PR begyndte senest 28-09-1958, jf. maskinløbene, men 21-09-1957 efter anden kilde. Man forventede transport af op til 150.000 tons brunkul pr. år. På hverdage kørtes kun til/fra Brande. På søn- & helligdage til/fra Fasterholt. Efter maskinløbet af 29-05-1960 kørtes dagligt undtagen hverdage før hverdag til/fra Fasterholt.
Kørslen Fasterholt-Esbjerg overgik til litra N pr. 28-05-1961 og senere til litra MX. Så det var faktisk en meget kort periode at litra PR blev anvendt for kørsel med brunkulstog.

Eksempelvise køreplaner for nogle brunkulstog Esbjerg-Brande-Fasterholt og retur i perioden 1959 - 1960:

[image]

1957-62 brugtes i stammerne 99 vogne af litra PF, PJ og PH. Ud over godsvognene, medbragtes den traditionelle togførervogn, normalt af CU-typen. Derfor kan også anvendelsen af de moderne åbne stålgodsvogne litra P/E ved disse tog udelukkes.

DSB litra PR har således ikke været anvendt i brunkulstogene Fasterholt/Brande – Midtkraft/Århus.

Bedste hilsener

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak