Litra N og kultog
Som så ofte, har Georg Schmidt ved mindst et par tidligere anledninger givet svar på nogle af de spørgsmål, der er rejst i denne tråd.
Prøv at se på disse to:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43606
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=28258
Heraf fremgår det, at sidste maskinløb med damp til Århus sluttede 30-9-1961. Derefter var der overgang til MXere som der var tilstrækkeligt mange af i distriktet på dette tidspunkt. Georg nævner også, at man muligvis i en ganske kort periode har benyttet N maskiner i løbene til Vestkraft, men mere sandsynligt har man benyttet en PR maskine.
I den anden henvisning, skriver Georg, at man etablerede fire faste stammer af 26 E-vogne med en oprangering netop som beskrevet i den viste særtogsanmeldelse og med en CXM som togførervogn. Egentlig stiller særtogsanmeldelsen vel ellers blot krav om at visse vogne skal have trykluftbremse men ikke at de øvrige vogne ikke må have det.
Der er et billede af N201 med et tomt brunkulstog ved Århus i 1958 her på siden. Hvornår man startede med at benytte N maskiner er et godt spørgsmål. Igen ifølge Georgs indlæg, benyttede man D maskiner fra Århus i krigens sidste år. Et gæt kunne være, at man er blevet ved med at benytte D maskiner indtil overgangen til N maskiner.