Avatar

Fra Odense til Estland ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/5 2024, 13:21 (169 dage siden) @ Niels Munch

Hej,

De estiske baner EVR, der i 1935 havde ladet bygge én 1524 mm samt to 750 mm dieselelektriske motorvogne, alle 3 med Frichs motorer, foranstaltede jf. tidligere nævnte kilder præsentationsture med materiellet i juli måned samme år.

I disse ture deltog danske gæster, herunder åbenbart en fotograf, der var fra Odense, eller som lod sine optagelser fremkalde og kopiere ved en odenseansk fotohandler. Kommer vi nogensinde det nærmere?

I 1937 lod EVR bygge yderligere to 750 mm dieselelektriske motorvogne (DeM 3-4), denne gang dog med motorer fra MAN, samt yderligere én 1524 mm motorvogn, DeM 32:

[image]
Klargøring af nybygget DeM 32 i gården til Raudtee Paatehaste i Tallinn. Kilde: Jernbane- og Kommunikationsmuseum nr. RdtM Ff 1544.

[image]
Præsentation af dieselelektrisk motorvogn DeM 32, 02.11.1937. Kilde: Jernbane- og Kommunikationsmuseum nr. RdtM Ff 1545.

Nu mit spørgsmål om DeM 32: Havde den også Frichs motor?

M.v.h.
Niels

Det havde den ifølge MM, hvorfra jeg har hentet oplysningen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak