Fra Odense til Estland ???
Det er jo helt sikkert at Frichs har leveret motorerne, og hvis man kigger på oversigten over leverede motorer er der 3 stk. af typen 6135 CA byggenr. 263, 266 og 267. Under bemærkningerne står der "Estland" . Billederne viser motorerne på prøveplan den 26/9-1934.
Hvis man kigger i Jermbanearkivalier.dk, ser man, at DfA har givet et tilbud på en motorvogn til Estland, men der er ikke andre tegninger og "Estland" motorvognene er heller ikke beskrevet Motormateriel I ud over information om at der er givet tilbud. tegningen er dateret 24/2-1932.
Ved at kigge på billederne i høj opløsning og ser på detaljerne, er der ikke rigtig noget der tyder på de er bygget i Danmark. Hvis de havde været bygget her, ville der sikkert have står "SKF" på akselkasserne
Billederne fra Frichs af de færdige køretøjer er dateret 1/8 -1935, altså næsten et år efter at motorerne blev leveret.
Det sjove er at der er sammenfald mellem billederne . Hvis man ser på det billeder, der er i Frichs samlingen plade 2366 B, vil man se at nøjagtig det samme motiv er hos Odensefotografen. Begge billeder er scannet i NSJK regi og forskellen er, at Odensefotografens billede ikke har en hvid kant omkring billedet. Ud fra det, er der stor sandsynlighed for at Frichs billedet er en affotografering fra Odensefotografen. Frichs har i stort omfang brugt affotograferinger, når de skulle lave reklame for sig selv. En mulig hypotese kunne være at Odensefotografen har været en tur i Estland for at fotografere de fine nye tog med Danske motorer for et tidsskrift.