Hvilket signal?

af Henrik Karlsson, 11/3 2024, 22:20 (192 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Togfører Havmøller, som tilbragte det meste af sin karriere på Slangerup-/Hareskovbanen, har fortalt mig, at signalet med to grønne flag eller lys over hinanden blev indført, fordi der skulle være gennemkørende tog i Vangede – og der var kun én grøn lampe i indkørselssignalet...

Jeg vil ikke bestride at signalet på et tidspunkt kan have været en "nyhed" i Vangede, men det er altså ældre end 1954. Så vidt jeg kan se, dukkede det op i en rettelse i 1930:
[image]
Det blev videreført i SIR 1935 (signal nr 30, samme billeder):
[image]
... og SIR 1944 (signal nr. 84):
[image]

Derfor er det stationsforstander Bjørnskov, der står model på rettelsesblad 139 til Signalreglementet af 1944, som det kan ses på http://www.slangerupbanen.dk/ang.htm

I alle mine tre eksemplarer af nævnte SIR står der, at signalet er gyldigt fra 3. oktober 1954 - som i øvrigt var min fire års fødselsdag.

Det er korrekt at billederne blev udskiftet i 1954. Ved samme lejlighed blev brugen af signalet også ændret, så det ikke længere skulle anvendes på stationer med udkørselssignaler. Men det er en anden historie.
[image]

Nu kan der jo tidligere have eksisteret et andet signal med to flag over hinanden, men umiddelbart finder jeg det usandsynligt, at der vises Kør Igennem på det famøse billede, som altså er omkring 13 år ældre end rettelsesbladet.

Mon ikke nærmere forklaringen skal findes i en gammel lokal instruks for Hovedbanegården?

Og jeg har ikke fundet dokumentation for andre officielle signaler med 2 flag. Men lokalt signal med flag i en anden farve, kan naturligvis ikke udelukkes.

Eller er det muligt at rekonstruere et signalreglement, som det så ud omkring 1941??? Jeg håber, at Jernbanemuseet har en komplet samling rettelsesblade.

I 1941 gjaldt SIR 1935 som var en hæftet bog hvor siderne ikke kunne udskiftes. Jeg er bekendt med 3 tillæg.

  • Tillæg I, 1936: Mindre rettelser til kendingssignaler, underretningssignaler, faste mærker og signalgivning.
  • Tillæg II, 1940: Indførelse af signaler for bremseprøve (vakuum og trykluft).
  • Tillæg III, 1944: Mindre rettelser til mastesignaler og signalgivning.

Så ja, det skulle være muligt at rekonstruere 1941. Men der er vist ikke noget der har med denne sag at gøre.

Henrik Karlsson


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak