Hvilket signal?
Jeg har også selv undret mig over den nævnte billedtekst, og nu da emnet er bragt frem, tror jeg at der er en bedre forklaring.
Vi kan vist godt gå ud fra at de 2 flag er grønne og viser håndsignal nr. 30 (senere nr. 84) »Kør igennem«. Signalreglementet har ikke haft andre signaler med 2 flag, og ideen med lokale specialiteter er tvivlsom, da det altid har været en regel at lokale signaler ikke måtte kunne forveksles med officielle signaler. Betydningen af signalet i SIR 1935 var:
"... paa Stationer m.m. med Indkørselssignal, at Kørsel gennem Stationen maa finde Sted, uagtet at der fra Indkørselssignalet kun er vist Signal Nr. 2 (»Kør«) ... Signalet vises fra Perron ..."
København H har altid været en station hvor de allerfleste tog skulle standse, og har derfor ikke haft indkørselssignaler der kunne vise »Kør igennem«. Dermed virker det ganske rimeligt at håndsignalet kunne blive anvendt i de særlige tilfælde hvor et tog ikke skulle standse.
Tilbage til billedet: Det virker ikke rimeligt at håndsignalet er rettet mod det eksprestog der afgår fra spor 6. Sådan et tog ville normalt udgå fra København H, og hvis det var gennemkørende, skulle håndsignalet vises fra perron, så lokomotivføreren kunne se det inden det normale standsningssted. I stedet skal vi bemærke at der ser ud til at være et godstog under indkørsel i modsat retning til spor 4, og det ville være ganske naturligt at dette ikke standser. At signalet gives fra signalposten, er så lidt snyd, men det er i hvert fald før det normale standsningssted. Og at signalet vises efter at lokomotivet er passeret, hænger formentlig sammen med at man dengang ikke tog signaler tilbage før hele toget var passeret, eftersom togfører m.fl. også skulle deltage i signalobservationen.
Henrik Karlsson