Avatar

Hvad nu hvis?

af ove, Struer, 30/3 2013, 20:40 (4285 dage siden) @ KimC

Jamen vi er ikke uenige om at Mo kunne bruges til mange ting og det BLEV de men der hvor jeg mener de var komplet uegnede (og alt for dyre) er som det sædvanlige regionalsidebanetog hvor der i dag futter nogle grønne plastikæsker rundt. ;-)

Havde man brugt skinnebusser der kunne man have brugt Mo, altså de eksisterende Mo, til de andre opgaver. i øvrigt var det vist kun i deres "unge år" at Mo blev brugt til lyntog.

Det er ikke Mo som sådan jeg angriber men det er at DSB bestilte flere efter krigen hvor de rent ud sagt var forældede.


De tyske toakslede skinnebusser som jeg aldrig kan huske Baureihen på, var jo meget pålidelige, og velegnede til regulær sidebanedrift.
Der findes ikke noget materiel der er universelt anvedeligt til alt - og velegnet til det. Jeg har set lokaltog bestående af en MZ og én Cle, det kan en MZ jo godt, men nogen økonomisk udnyttelse af materiellet er det ikke. Mo kunne bruges til mange ting, men der var som regel løsninger der var bedre.
Mo kunne køre lyntog, men det kunne MS, og MB, senere MA også og de var bedre til det. Mo kunne køre godstog, men de måtte ikke være for store, til gengæld slap man for en toførervogn.

Da Mo blev bygget i trediverne, var de og MS en nyskabelse, og et godt træk fra den daværende ledelse. Den anden serie der blev bygget over samme koncept med mindre ændringer, kunne med fordel have været erstattet af noget mere tilsvarende. Måske var Scania skinebusserne virkelig lige i underkanten til statsbaneformål, men jeg har da set billed af en scania med to bivogne og en godsvogn på krogen her på forum, så noget kunne de da betille, omend acelerationsevne og tophastighed for den oprangerng ikke kan have været høj.
Genbygning af en Mo serie og nybygningen af E maskiner stort set efter det oprindelige koncept synes jeg var en fejltagelse. Der fandtes mere tidssvarende materiel på markedet dengang, men der kan jo gå politik i så meget.

Jamen det er jo sådan set også min pointe, nemlig at Mo erne der blev bygget i 50erne var en katastrofe. Jeg kunne ski også godt lide Mo, jeg har kørt i dem mange gange men at bruge dem på de små sidebaner var en fejltagelse og der kan man ikke lade være med at tænke at noget skinnebuslignende kunne have gjort arbejdet betydeligt bedre og måske have reddet mange af de sma stationer.

Skandia busserne og senere Daddelæskerne var jo en gave til privatbanerne of de reddede mange af de baner som ellers var gået under eller i hvert fald gav dem en del år mere.

DSB skulle kæmpe mod politisk modvilje men de skulle sandelig også kæmpe mod snævertsyn i deres egen ledelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak