Hvad nu hvis?
Hvad nu hvis vi i Danmark havde valgt at elektrificere allerede dengang Sverige valgte denne glimrende løsning ?.
Så havde Frichs nok ikke bygget damplokomotiver og motormateriel efter 20-30 år gamle tegninger, etc. etc. Frichs kunne jo godt finde ud af at bygge elektrisk materiel (S-tog), og ret beset er dieselelektrisk materiel jo også elektrisk materiel, som blot medbringer sin egen "power plant" - som det jo hedder på godt jysk.
Ja, Frichs og Scandia kunne godt bygge S-tog - også efter 20-30 år gamle tegninger. Da de første 1. generations S-tog blev indsat i 1934, var de naturligvis et stort fremskridt og det ypperste af hvad man kunne dengang. Men konstruktionen blev genbrugt helt frem til 1963, hvor de ældste vogne var ved at være modne til udrangering. Resultatet blev da også, at typen blev taget ud af drift i 1978, hvor de yngste vogne kun var 15 år gamle. Med behørig modernisering kunne de sikkert have kørt dobbelt så længe, men de var forældede allerede som ny.
Akkeja, den slags kontrafaktiske grublerier kan jo for nogen være et herligt tidsfordriv
Ja, nogle gange kan det være ganske interessant at se på, hvad alternativerne var, og hvad det kunne have ført til. Nogle gange havde alternativerne været bedre, mens de andre gange ville have været de rene katastrofer. F.eks. kunne indsættelse af Y-tog og modernisering med højere hastighed måske have reddet flere DSB-sidebaner sidst i 1960'erne, hvis man havde villet. En satsning på Frichs og B&W som MY-leverandører alene istedet for Nohab derimod...
Med venlige kontrafaktiske hilsner
Leif Jørgensen