Linieblok Aarhus H-Hasselager 1934 - på prøve
Hej alle,
Mine data om DSB's Viby station og blokforholdene omkring ditto er følgende:
Forgreningsstation for Hadsherredsbanen (HHJ) etableret: 19.06.1884 (sporskiftet til HHJ må være ilagt en del tidligere end denne dato, der er HHJ's åbningsdato).
HHJ benyttede i de første mange år DSB's hovedspor (enkeltspor) mellem Århus og Viby. Viby var DSB's station og bestyredes af DSB-personale. Her var - udover sikkerhedstjenesten - person- og godsekspedition for HHJ, men ikke for DSB (før 21.07.1928 hed stationen: Viby (Hadsherredsbanen) i ekspeditionsforhold med fremmede baner).
Stationsbygning ibrugtaget: 19.06.1884, nedrevet 1956(?). Arkitekt: Ths.Arboe.
Stationsforkortelse indtil 1917: Vi.
Fra 01.05.1903 navneændring (i DSB's tjenestekøreplan) til: Viby Jylland.
Manuel linieblok Aarhus-Viby-Hasselager ibrugtaget: ??.??.1886.
Sporskifteaflåsnings- og signalbetjeningsanlæg på Viby Station ibrugtaget: 27.11.1886. Fuld centralsikring ibrugtaget: 1905/06.
Dobbeltspor DSB Hasselager-Århus (Mølleengen) ibrugtaget 18.12.1916. Fra 22.09.1917 fik HHJ sit eget (enkelt)spor fra Viby og ind til Mølleengen, hvor tilslutningen til DSB's hovedspor herefter fandt sted, indtil HHJ i 1929 kunne ibrugtage eget spor fra stationen i Mølleengen helt ind til den nye Århus H.
Sikkerhedstjenesten på Viby Jylland Station varetoges indtil 01.10.1917 af DSB. Herefter var her i DSB-regi kun mellemblokpost (i den lille blokhytte). Stationsbygningen blev overtaget af HHJ - der var ikke længere sportilslutning til DSB - og stationen bestyredes herefter af privatbanens personale.
Ibrugtagningen af linieblokken i 1934 "på prøve" må enten dreje sig om ændringer i det gamle 1886-anlæg eller om et helt nyt anlæg (det gamle anlæg har nok været lidt vel "mølædt" at fortsætte med, lyntog etc. taget i betragtning).
Blokposten i Viby var midlertidigt nedlagt 06.03.1945-10.09.1945 på grund af en sabotageaktion i Hasselager. Posten fik i 1949 stednavneforkortelse: Vim.
HHJ-strækningen fra Viby til ved Rosenhøj forlagdes fra 05.10.1948 på en 1,2 km lang strækning for at skaffe plads til en udvidelse af FDB's fabrikker.
Ny HHJ-stationsbygning ibrugtoges: 20.10.1956 (indviet 27.10.1956). På dette tidspunkt var der i Viby fortsat selvstændig DSB-blokpost i den lille blokhytte.
Automatisk linieblok (I) Hasselager-Århus ibrugtaget: ca. 24.01.1957.
Automatisk linieblok (II) Hørning-Århus ibrugtaget: ca. 17.02.1976.
Fjernstyring Hørning <> Århus (FC Ar?) ibrugtaget: ca. 17.02.1976.
Vh
Morten