På tur med H 800
DSB's H-maskiner er et meget flot lokomotiv og det bliver sjovt at se den køre igen. Jeg har ikke styr på, hvor meget man egentlig kan "hænge på krogen" på den, det er der nogen af jer der kan svare på. Men på Pennsylvania Railroad i USA, hed deres Consolidations (2-8-0) også litra H, anskaffet i flere tusind eksemplarer fra 1870'erne indtil ca. 1920. På den 127 miles lange strækning mellem Altoona og Harrisburg, testede man i 1909, hvormeget man kunne hægte på krogen, for at give en så god økonomi som muligt. Et af testlokomotiverne var H8b nr 1113,der den 22. juni det år fremførte et tog på 105 kulvogne af stål læsset med 5,544 tons kul. Det tog 7 timer og 12 minutter med en gennemsnitshastighed på 17,6 mph. H8b nr 1113 var bygget i en serie på 352 maskiner ved PRR's eget værksted mellem 1908 og 1913. Et billede af en tilsvarende maskine kan findes her:
http://www.northeast.railfan.net/images/prr1641s.jpg
Hele toget, incl. maskine og caboose var 7,644 tons og længden var over 1000m (3600 ft) Kilden, Fred Westing, mener, at dette tog i juni 1909, på dette tidspunkt, har været det største tog nogensinde, fremført af en enkelt maskine!
Senere samme år løb en anden H8b maskine med et 120 vogns kultog på samme strækning. Her var togvægten 8850 tons og gennemsnitshastigheden 20 mph
Her er en tegning med specifikationer:
http://prr.railfan.net/diagrams/PRRdiagrams.html?diag=H8b-E428884.gif&sel=ste&s...
Hilsen
Jesper