På tur med H 800
Godaften Ove.
Både DSB Litra R II og DSB litra H I og H II var i princippet standardlokomotiver med en mængde fællesdele.
Derfor var førerhusindretningen (bl.a. anbringelse af manometre mv.) på papiret ens. Og denne standardisering slog sig også igennem på DSB litra R I og DSB litra S med de ændringer af førerhusenes form og størrelse nu gjorde det nødvendigt at ændre.
Udvendigt var der dog forskelle på førerhusene på litra R II byggede hos Borsig og dem byggede hos Frichs, hvor førstnævnte havde knækket side lige under vinduer og op samt derfor selvfølgelig også en skrå førerhus front.
Måden at anbringe manometrene på, blev også anvendt ved den senere litra T i.f.m. ”fordanskningen”.Mfg
Steffen
Tak for svaret som jo gav mig ret i mine formodninger. Som en sidebemærkning synes jeg faktisk at "Borsig førehuset" så bedre ud men det er jo en kosmetisk detalje, det ærger mig lidt at der ikke er bevaret et af dem.
Ohh well, -nogen kan lide moderen, nogen kan lide datteren.