På tur med H 800 + sammenligning med US loko
God formiddag til alle!
Ja, det er da nogle gevaldige tal der dér er opgivet for den amerikanske maskine. Men for en ordens skyld BØR man vel sammenligne mål, vægt og ydelser de to lokomotiver imellem.
Det vigtigste er cylinderdiameter, slag og kedeltryk og rent umiddelbart ser amerikaneren ud til at have større "propper", slag og kedeltryk. Men jeg skal da med det samme sige, at jeg ikke har været inde og nøje udregne og sammenligne.
Så HVIS man ønsker at sammenligne skal alle mål udregnes og sammenlignes.
Og man kan da sagtens hænge meget, meget, meget, meget, meget mere på en H eller et andet dansk damplokomotiv end opgivet i Trækketabellerne. Træktabelleen er jo KUN et udtryk for en optimal anvendelse af materiellet i forbindelse med fremføring af tog i forskellige togarter, Iltog > langsomt godstog.
Jeg er da helt sikker på, at man sagtens kan hænge flere tusind tons på krogen af en H, men at det vil gå LANGSOMT og at maskinen skal trykke hele stammen først for at komme igang. Og jeg er næsten også sikker på, at drivtappe, aksellejer m.v. vil kunne skævvrides i et sådan forsøg.
Længden af toget har jo også noget at gøre med signallængderne at gøre. Man kan jo ikke herhjemme have et tog holdende for stop med bagtoget på fri strækning, vel?
Billedet af 790 i Arhus, den kører nok ikke nogen steder. Hovedluftbeholderen under barriepladen er fjernet og fødevandsrøret op til kedelventilen mangler. Så det kunne se ud som om, at maskinen udelukkende er vægtklods for afprøvning af traktorer.
Fortsat god - forhåbentligt - resterende weekend til alle!
Mgf
Steffen Dresler