Skråt op
H 800 ved Viby 21/9 1970. Bemærk afstandsmærket der har sin egen historie.
Linieblikken mellem Århus og Hasselager med bloksignal i Viby J blev taget i brug den 11/4 1935, men afstandsmærkerne kom først op pr. 6/11 1936. Der har vist været divergerende opfattelser af "pladernes retning" jfr. ovenstående skrivelse. Hvornår pladerne igen kom nedad til højre vides ikke.
Iflg signalreglement af 1923 skulle de også dengang nedad til højre.
Det var dog et gevaldigt cirkus med de afstandsmærker.
Først skulle de - jf. det af Georg nævnte signalreglement af 1923 - vende skråt opad til venstre. (I følge lundsten.dk er afstandsmærker indført i 1922.)
Bagefter - 6. november 1936 - opsætter man i Viby afstandsmærker, der (korrekt) vender skråt opad til venstre.
Herefter - 11. december 1936 - ændrer man afstandsmærkerne i Viby til at vende skråt opad til højre.
Til slut - jf nedenstående - beslutter Generaldirektoratet den 22. august 1938, at alle afstandsmærker nu skal vende skråt opad til venstre.
Som vi kan se, er det ikke kun i Viby, der har fandtes afstandsmærker, der har vendt skråt opad til højre. Udover de i sagsakterne nævnte øvrige 5 steder, har det sikkert/måske også fandtes steder på Sjælland.
Tilbage står spørgsmålet: Hvorfor har der fandtes afstandsmærker, der har vendt skråt opad til højre, når signalreglementet af 1923 foreskrev skråt opad til venstre? Er det et specielt Viby-fænomen først at opsætte korrekt, derefter ændre til "forkert" for så igen at ændre til korrekt, eller gjaldt det også det øvrige fem nævnte steder?
Og så det altafgørende "nørd"-spørgsmål: Findes der billeder af afstandsmærker, der vender opad til højre? Og spøgefuglene kan godt glemme alt om at producere spejlvendte billeder for sjov skyld.
Til aller-sidst et spørgsmål til Georg: Jeg læser både "din" sagsakt fra 6. december 1936 og "min" sagsakt fra 29. august 1938 som om, at der kun fandtes ét bloksignal i Viby? Og altså ikke et for hver køreretning?
Klik op billedet for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Brev af 29. august fra Signaltjenesten i 2. Distrikt til Banetjenesten i 2. Diskrikt. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-684/Thomas Boberg Nielsen.