Design af venstresporssignaler
1. Men er det / var det reglen, at der altid skulle stå en dværg ud for venstrespossignalet, som det ses på foto fra Stillling her i tråden?
2. Der findes også venstresporssignaler (med farver), hvor disse "står på jorden." Er der en risiko for at disse kan være sneet til så lkf. end ikke kan se, at der er et signal?
Man må her skelne skarpt mellem de enkelte signaltyper:
VI og VU som i reglen var et lavt signal med såvel hvide som farvede lys til højre for sporet (i særlige tilfælde - især i nyere tid - kunne signalet være højt), og VM og VM/DS som bestod af et højt signal til venstre for sporet med farvede lys og et lavt signal til højre for sporet med hvide lys.
Se http://users.cybercity.dk/~ccc29506/rr/signal/dk/vsp/vsp_sign.html
Lundsten.dk skriver om venstresporssignal:
"Hovedsignal for kørsel ad venstre spor på dobbeltsporet bane. Signalerne er udformet i lighed med PU-signaler, men har andre lanternekombinationer. Signaltyperne er indført 1962 efter at man i nogle år forsøgsvis havde benyttet DV-signaler for kørsel ad venstre spor".
Og det må jo så være derfor tegningen af Langeskov i dette indlæg ser ud som den gør.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen