Diesel under elledninger igen igen (Trafikpolitik)
Ikke desto mindre er der konkrete undersøgelser og ideer herom. Fidusen ift Danmark vil være, at et diesellok på flad bane kan trække ca 2000 tons. Et ellokomotiv kan trække noget mere. Ved stigningerne på de faste forbindelser kan et moderne ellokomotiv trække ca 1900 tons. Med en øget toglængde kan belastningen for kombitog øges til 2500 ton, hvilket et ellok fint klarer alene "på land", men ikke kan "på vand". Fidusen med at slæbe et diesellok med er muligheden for at komme op fra tunnellerne med tunge lønsomme tog. Husk at infrastrukturafgifterne i Danmark er meget høje, mens diesellok er noget billigere at købe eller lease end el lok.
Kan en begrundelse for dieselerne være begrænsninger i tilladt strømtræk på køreledningen. En af grundene til at bruge af EG i multipel ikke giver mening skulle være at to EG for fuld ydelse langt overstiger det maksimalt tilladte strømtræk på køreledningen. Det kan undgås hvis den ene maskine er en diesel, der kun yder noget når der er brug for det.