Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bog: DSB af sporet (Trafikpolitik)

af esni, Frederikssund, 6/12 2014, 17:30 (3649 dage siden) @ ulca

Den dag i dag er selv samme system, mht spænding og frekvens, det mest udbredte til nyanlæg.
Nogen af de første i Europa til at anvende det var SNCF (_Frankrig) til deres LGV-strækninger (som er bygget til TGV), i øvrigt på trods af at de øvrige elektrificerede strækninger anvendte det tysk/svenske system (15 kV); hvilket betød at TGV var nogen af de første tog til at kunne anvende begge systemer, simpelthen fordi at ønskede at kunne køre disse tog ind til eksisterende stationer i byerne uden at skulle anvende disse. Så mon ikke DSB har rådført sig med SNCF og deres leverandører, det ville da være oplagt.

25 kV 50 hz blev i Frankrig besluttet anvendt til alle større elektrificeringer efter 1950. Det betød at man mange steder havde brug for enheder der kunne bruge både 25 kV 50 Hz og 1.5kV DC.

Tyve år senere bygger man de første LGV strækninger, som selvom de er i DC land indrettes med 25 kV 50 Hz. Nogle få enheder udrustes så de også kan køre på den schweiziske udgave af 15 kV.

Det er i øvrigt først med de nyeste generationer af tog, at man får samme effekt ved 15 kV som ved 25 kV 50 Hz.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak