Bog: DSB af sporet (Trafikpolitik)
(FORTSAT FRA FORRIGE OPSLAG)
Palludans udsagn om, at er lykkedes DSB at spolere det kollektive trafiksystem, der skulle have bundet Øresundsregionen sammen, mens han samtidig siger, at årsagen dertil er, at togdriften i Skåne er regionaliseret og ikke drives i statsligt svensk regi, er volapyk. Der har ganske rigtigt været problemer med Øresundstogene, og da Palludan som fremtidsforsker i sin tid var hovedarkitekten bag visionen om en integreret Øresundsregion, kan man ikke fortænke ham i at lede efter syndebukke på dette område, men det er useriøst at ville gøre DSB til eneansvarlig for misæren. En ikke ringe del af de forsinkelser, som f.eks. Kystbanens passagerer har døjet med, er udsprunget af togtrafikken i Skåne herunder diverse påkørsler af elge etc., og i den forbindelse har Kystbanens brugere, som de er flest, nok ikke haft meget til overs for Palludans og andres fine visioner; de er praktisk anlagte menensker og vil - meget forståeligt - bare kunne komme rettidigt frem mellem de danske stationer og til nød Malmø. I Skåne har man i øvrigt netop (af historiske årsager og ikke på grund af DSB) den regionaliserede togtrafik, som Palludan synes at være fortaler for.
Det eneste, jeg kan se, at DSB har gjort i retning af at ’spolere det kollektive trafiksystem, der skulle have bundet Øresundsregionen sammen’, er at DSB – sammen med svenskerne – har ladet Øresundtogene Helsingør-København-Kastrup-Malmø fortsætte deres kørsel ud over Malmø med deraf følgende uheldige indvirkning på drift-situationen på den tæt trafikerede danske del af strækningen. Dette har DSB gjort af hensyn til passagerne (og politikerne, men næppe Palludan), og ikke bare fordi at DSB kan lide at lege med tog. Man ahr faktisk fulgt politikernes anvisninger. Havde DSB i stedet valgt at vise passagererne det hensyn, at lade Øresundstogene ende i Malmø, havde driftssituationen været en anden, men så havde Palludan og politikerne jo ikke fået skabt det ønskede kollektive trafiksystem, der skulle have bundet Øresundsregionen sammen.
Billet- og takstsystemmæssigt var svenskerne i øvrigt i sin tid ikke interesseret i at binde Øresundsregionen sammen ved at overgå til HT/Movias system, ligesom HT/Movia ikke var interesseret i at binde Øresundregionen sammen ved at overgå til Skånetrafikkens system. De to lokale billetteringssystemer (papklippekort kontra plasticmagnetkort) kunne på grund af forskellig teknologi ikke fungere sammen, så heller ikke på dette område kunne det af politikerne ønskede kollektive trafiksystem realiseres, netop fordi politikerne (ikke DSB) ikke havde viljen til at omlægge de bestående, forældede systemer, men kun havde viljen til store ord og varm luft – til dels opfundet af Palludan.
Hverken med hensyn til trafikafviklingen eller takstsystemerne i Skåne har DSB således haft afgørende praktisk indflydelse på de regionale og statslige svenske forhold, og så er det i mine øjne – men nok ikke i Palludans og CEPOS’ verdensfjerne akademiske tanketåger – et fuldstændigt useriøst postulat, at det skulle være lykkedes DSB at spolere det kollektive trafiksystem i Øresundregionen. Den omelet har der været flere kokke om at lave; DSB, Skånetrafiken og de respektive landes regionale og statslige politikere.
Med venlig hilsen
Mrten