Bog: DSB af sporet (Trafikpolitik)
Men her mener Forfatteren, at DSB sagtens kunne have købt lige så ringe el tog. Ansaldobreda fik jo også produceret Fyra tog og defekte sporvogne. At elektrificeringens ophør medførte anskaffelse af dieseltog, er ikke ensbetydende med, at DSB havnede med et dårligt tog.
DSB 'ynder' at bruge beslutningen om ikke at forsætte elektrificeringen, som undskyldning for sin egen utilstrækkelighed ved både køb og idriftsættelse af IC4 toget.
Husk på, at DSB's ledelse var fulde af lov ord omkring IC4 toget, da kontrakten med Ansaldo blev indgået. DSB fremhævede ofte hvor meget man fik lov til at blande sig i togets udførsel. Jeg tror ikke DSB havde fået den samme mulighed ved f.eks. Siemens, men Ansaldo så nok DSB's indblanding i alle detaljer som en kærkommen undskyldning for at toget ikke kunne leveres til tiden, man havde altså en fælles forståelse for hinandens behov.
DSB's indflydelse har så at sige sat både Ansaldo og DSB i en form for 'dead-lock', hvor man ikke kunne kritiserer hinanden uden af komme i konflikt med sine egne beslutninger. Resultatet taler desværre sine tydelig spor, et ubrugeligt tog indkøbt til alt for høj en pris og med et alt, alt forlænge et projektforløb, som stadig ikke ser ud til at finde sin endelige slutdata - og nok heller ikke med rapporten i morgen, desværre.