Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bog: DSB af sporet (Trafikpolitik)

af esni, Frederikssund, 2/12 2014, 18:49 (3653 dage siden) @ Nordexpress

På vej ud af døren kan jeg desværre ikke skrive en fyldestgørende replik - det bliver senere.

Kun dette: Uffe Palludan og Knud Erik Andersens kritik af trafikinvesteringerne tager udgangspunkt i spørgsmålet om
1. hvem, der reelt beslutter landets største investeringer på samfundets vegne,
2. hvilke motiver har ligget bag de trafikinvesteringer, der er gjort,
3. dvs. om man på tilstrækkeligt langt sigt har forholdt sig til hvordan landet logistisk skal udvikles
(f.eks. uhensigtsmæssig kapacitet i Kastrup) - hvilke borgere/landsdele skal have fordele?
4. om man har opnået fornuftige samfundsøkonomiske gevinster i Danmark eller
5. om de meget store trafikinvesteringer anvender statslige (skatte-)midler, der kunne have været anvendt til andre formål efter åben diskussion.

som de vigtigste spørgsmål.

Hvad Lars Kaspersen eksakt har sagt vil kunne ses, når en video af mødet offentliggøres.

Replik følger, når jeg har bedre tid hertil.

Udfra Mortens referat, så ser det ud til at bogen anklager DSB for at have fulgt i Vejdirektoratets fodspor med hensyn til at foreslå løsninger.

Havde DSB ikke gjort det, var det tvivlsom om banerne var overlevet til i dag.

Uffe Paludans tilknytning til CEPOS antyder at han forudindtaget imod kollektiv transport


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak