Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere Øresundstog - den politiske situation (Trafikpolitik)

af esni, Frederikssund, 29/1 2014, 14:17 (3960 dage siden) @ Tolpen

Netop Øresundstogene produceres øjensynligt ikke mere, og fabrikanten har givet en 'rend og hop' pris.


Jeg synes nu jeg har prøvet at argumentere for, at prisen ikke er en "rend og hop pris", men sammenlignelig med tidligere priser. At man så roder rundt i om bevillingen er med eller uden moms er en anden sag.

Øresundstogene kan stadig produeres, der er bare ikke ordret nogle. Med andre ord: Toget er stadig i produktkataloget, men ikke i direkte produktion. Toget udgår af produktkataloget ifm nye TSI krav fra 2017, men lige nu kan der altså godt leveres før skæringsdatoen.>

Og så har du veel glemt desiro?

Siemens hverken tilbyder eller producerer Desiro længere mig bekendt. De tilbyder istedet Desiro ML, der er en noget anden konstruktion. [/i[/quote]
]> Du har da helt ret i at beskeder underhånden ikke hører til i en ordentlig udbudsproces, men det kan i sagens natur ikke bevises at det ikke forekommer.
[quote]
..og du mener så, at det forekommer, og er en del af prissætningen på de nye Øresundstog. Fair nok, hver sin mening.

T

Jeg tror det forekommer, og dit udsagn 'Det giver vel ingen mening, at en leverandør (i dette tilfælde Bombardier) forsøger at presse prisen op på 10 tog forud for en mulig megaordre på 250 tog - med samme beslutningstager. Jeg kan simpelthen ikke få dén logik til at passe. I virkeligheden burde det jo være omvendt.' gør mig nervøs for at det ER forekommet også her.

Men mere seriøst tror jeg at Bombardier ikke er særlig varm på at levere en sådan 'last chance' ordre og hellere vil benytte lejligheden til at starte på tilpasningen af en af deres andre produkter, da det kan komme dem til gavn senere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederVeterantog kalenderContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak