Flere Øresundstog - den politiske situation (Trafikpolitik)
Det kan give mening på mindst 2 måder:
a. Leverandøren kan hurtigt levere en serie på det ønskede antal (eller større) fra et andet produktprogram, som så i øvrigt ligner det man vil tilbyde til megaudbuddet - uden dog at være identisk.
b. Leverandøren har under hånden fået at vide, at han af en aller anden grund ikke kan prekvalificeres til megaudbuddet alternativt ikke kan give et konkurrencedygtigt tilbud.
Jeg forstår ikke hvordan du kan få det til at give mening. Der er næppe nogen, der vil betale for at få godkendt 15 tog af en helt ny togtype - få år før vilkårene i Danmark ændres gennem Signalprogram og ny infrastruktur (De nye ET skal leveres med ATC og ikke ETCS), så forudsætningen for så små ordrer er at der er tale om eksisterende materiel. Til det danske marked produceres vel stadig kun Lint, Traxx (BR 185), Dobbeltdækkervogne og så Øresundstog.
Hvis man ser på prisen, så er der kun to tog iflg Trafikstyrelsen, som man kan anskaffe 15 stk af for 960 mio + moms. Det ene er IC4, og det andet er her Stadlers KISS - der i denne sammenhæng fremgår nærmest skræmmende billigt.
Omkring b: Her må du da være helt gal på den. Hvis nogen kan oplyse nogen som helst om, at de ikke kan blive prækvalificeret til et udbud, som ikke engang er planlagt endnu, så har vi da rene bananrepublik tilstande her i landet...og jeg tror netop at man grundet historikken med de senere års materielanskaffelser, vil gøre det helt efter bogen denne gang.
T