Så kommer der flere Øresundstog? (Trafikpolitik)
Forliget om de "ca 15 Øresundstog" var ganske rigtigt for at frigøre ER tog fra "Nivå systemet" til at køre til Esbjerg, når elektrificeringen dertil engang er færdig. De "ca 15 Øresundstog" er man dog tilsyneladende økonomisk nået frem til på baggrund af prisen for tidligere togsæt (uden moms) og uden at indtænke inflation. Man har så efterfølgende vurderet, at konstellationen med køb af tog til DSB, der lejer dem til Trafikstyrelsen, der stiller dem til rådighed for DSB Øresund - der så får kontraktbetaling for at køre med dem - betyder at der skal indregnes moms i de 1.2 mia der var afsat til formålet.
Samtidig er der kommet nye (TSI) krav til Øresundstogene (primært i forhold til toiletter og kørsel i tunneller) der betyder, at visse dele af toget skal re-designes (og godkendes).
Med alt dette indregnet ender man på ca 10 togsæt indenfor budgettet. Det virker nok en anelse svært at forklare, hvorfor 15 tog pludselig bliver til 10, og da det også er første gang man skal prøve at købe nye tog efter de nye processer afledt af IC4 indkøbet, er det hele nok mere bøvlet end man skulle tro.
Svenskerne forventes at udnytte den danske ordre til at supplere op med yderligere ti togsæt.
Dette vil være sidste serie Øresundstog der bygges (hvis ellers alle kan blive enige om at købe dem), da de nye TSI "crash-krav" fra maj 2017 betyder at nye tog med "gumminæser" ikke længere kan godkendes.
Hvis man køber nye Øresundstog leveres de 2016 og måske lidt ind i 2017 - de skal dog være leveret og godkendt inden de nye krav træder i kraft i maj 2017...
T