Flere Øresundstog - den politiske situation (Trafikpolitik)
Men man kunne måske overveje 15 tog af en helt anden type?
Er det ikke bare at tage tyren ved hornene og hurtigt få set sig om efter én type standard eltogsæt (hyldevare),
Hvem vil betale for ICx togbetjening af Knabstrup? Og kan infrastrukuren klare hvis alle rejsende skal være i enkeltdækker tog til og fra København?
Der findes grundlæggende tre (ud af fire) varianter af tog, som man bør overveje
1: Tog op til 189 km/t. Konstruktion første gang designet til 160 km/t - både enkeltdækkere (Stadler Flirt, Siemens Desiro ML, Alstom Coradia etellerandet og dobbeltdækkere (Stadler KISS og Bombardier Twindexx Vario -dobbeldækkevognene som vi kender)
2: Tog fra 200 km/t. Konstruktion første gang designet til 200 km/t - her findes dog ikke så mange (bl.a. Bombardier Twindexx Express) ellers tog under pkt 1, der er "tilpasset" 200 km/t (Stadler Flirt og sikkert også andre)
3: Højhastighedstog 250 km/t: Siemens ICx, Alstoms Pendolino
4: "Meget højhastighed" (Very High Speed) mere end 250 km/t: Bombardier Zefiro (380 km/t) Alstom TGV osv.
Prisen hopper vel 10-20% fra hvert spring man tager - også for reservedele og vedligehold. Ideen om een type tog, skal give ufattelige driftsfordele, før man kan forsvare at købe tog, der er "overdimensioneret" til behovet.
T