Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere Øresundstog - den politiske situation (Trafikpolitik)

af XAL Olesen, 28/1 2014, 09:52 (3961 dage siden) @ XAL Olesen

Via en medlem af Transportudvalget har jeg fået følgende oplysninger på det oprindelige spørgsmål. Der citeres direkte:

"Der er endnu ikke truffet beslutning om dette indkøb, som er kommet på banen i diskussionen om indkøb af ca. 15 togsæt, oprindeligt beregnet på kørsel ml. Kbh. og Esbjerg/Sønderborg (når elektrificeringen af Lunderskov-Esbjerg er tilendebragt). Af mange årsager (bl.a. nye TSI’er fra 2017) valgte vi i forligskredsen i stedet at opgradere et antal IR4’ere (10-15), som i dag kører på Kystbanen, til IC3 standard og til indsættelse Kbh.-Esbjerg/Sønderborg.

Det efterlader et behov for indkøb af nye (Øresunds)tog til Kystbanen. Og her er DSB løbet ind i problemer med Bombardier, som har skruet prisen voldsomt op (de kender DSB’s umulige materielsituation) – en pris DSB ikke vil betale (tror faktisk, at rigsrevisionen har været på banen – på baggrund af konsulentrapport – og udtalt, at prisen ligger langt over normal markedspris). DSB sonderer fortsat terrænet, og her har det været på tale at koordinere med svenskerne i håb om at bringe prisen ned.

Vi skal have to møder i forligskredsen i februar, hvor købet er sat på dagsordenen. Skulle ikke undre mig, om der pludselig kommer et forslag på bordet om at satse på IC2*erne, selvom de vil være helt uberegnelige i en materielstrategi. DSB har således heller ikke afskrevet IC4’erne i den fremtidige materielstrategi – om end det er i forblommede vendinger. EL har til gengæld afskrevet dem, og hvis de kan bruges som regionaltog, skal vi nok være glade – blot må der ikke være for langt til nærmeste værksted"
, citat slut.

Så er den ged vist barberet


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak