Har jeg en rural eller urban livsform. (Generelt)
Jeg er enig i at der er for mange enheder gemt, og meget af det materiel der er blevet skrottet på Cvk ikke var bedre værd.
Men der var nogle enheder som man nok kan betegne som for gode til at smide ud, men pladsproblemer er et stort emne for tiden.
Den forklaring jeg har fået, er at museet i Odense fik trukket ned over hovedet at Cvk's udendørs arealer skulle være ryddet inden udgangen af 2013, dette en "ordre" fra store DSB. Hvor pokker gør man så lige af 35 enheder ?
Ang. Køb så er museets politik at man ikke handler med private folk, da man ikke ønsker at se tingene stå et nyt sted, hvor det så forfalder. Man kan mene det er lidt urimeligt at skære alle over en kam, men det har været et problem i mange år at materiel har stået rundt omkring og rådnet op.
Materiellet er blevet/bliver tilbudt til klubberne, men mange af klubberne har samme problem som museet for meget materiel og for lidt indendørs plads.
Eller også er problemet penge hos klubberne, det er dyrt at flytte ting på blokvogn. Det kan dog gå hvis der er tale om små enheder som fx en Hj vogn eller lign. det kan gøres for 5-10000 kr men det kan være mange penge for en klub som måske går fra anden restaurering af allerede idriftværende vogne.
Skal man flytte lokomotiver eller store vogne er beløbet nærmere 25-50000 kr minimum. Udover det kræver det temmelig stor forberedelse, og arbejdsindsats under og nogle gange efter processen.
Jeg har sammen med et par gode venner sørget for at den store Q vogn er bevaret i klub regi nu, efter at vi har sprunget til med private midler.
Så jeg synes at hvis man nære kærlighed for nogle realistiske projekter så tror jeg da med glæde at klubberne tager imod såfremt at der er fornuft i det, og ikke mindst plads.
Glædelig jul
Med venlig hilsen
Mikkel