Grænseoverskridende regionaltrafik via Femern Bælt (Trafikpolitik)
Deutsche Bahn vender tommelfingeren nedad for politikeres foretrukne løsning.
Udbygningen af den tyske jernbane til den kommende Femern Bælt-forbindelse er løbet ind i nye vanskeligheder. Deutsche Bahn, der står bag planlægningen og projekteringen af udbygningen, vender i en analyse tommelfingeren nedad for en løsning, der ellers synes at være bred tilslutning til: At lægge to helt nye jernbanespor til godstog og fjerntog, og holde den eksisterende bane gennem de nordtyske badebyer fri for forandringer. DB peger i stedet på en løsning, hvor den eksisterende banestrækning udbygges til også at kunne rumme godstog og fjerntog.
- Jeg beder delstatsregeringen gribe ind, hedder det fra landrat Reinhard Sager, Kreis Ostholstein. Herfra har man peget på den såkaldte "2 + 1 løsning", fordi den anses for at være den, der vil skabe de mindste ulemper.
Kilde: Lolland-Falsters Folketidende d. 5. september 2013