Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grænseoverskridende regionaltrafik via Femern Bælt (Trafikpolitik)

af tgpedersen, 19/5 2013, 12:13 (4215 dage siden) @ Anders Madsen

Femern-mulighederne er mange i fremtiden og der arbejdes med flere modeller.

Forbereder fremtidige tog over Femern Bælt
“Forberedelserne af en fremtidig regional togtrafik over Femern Bælt er gået i gang. Det oplyser delstaten Schleswig-Holsteins Trafikservice-selskab overfor det tyske Dialogforum. Herfra er der blevet spurgt til samarbejdet med Danmark om et fremtidig stationskoncept, og svaret foreligger nu.
Af svaret fremgår det, at der fra tysk side er etableret kontakt med det danske transportministerium og Trafikstyrelsen for at forbedrede mulig tilbud i forhold til regionale passagertog, når den faste forbindelse er åbnet.
Det fremgår også af svaret, at delstaten ikke har indflydelse på de fremtidige intercity-tog mellem Hamburg og København.
Når det gælder grænseoverskridende regionaltrafik har man fra tysk side foreslået tog hver anden time mellem Lübeck og Nykøbing Falster. Det er forventningen, at regionaltogene undervejs gør holdt ved stationerne Bad Schwartau, Lensahn, Oldenburg, Grossenbrode, Burg og på dansk side Rødby inden ankomst til Nykøbing F.
Svaret fra Trafikservice-selskabet omtaler ikke det fælles dansk-tyske ønske om at få etableret færgebaseret regional togtrafik over bæltet allerede inden den faste forbindelse står klar”.
Kilde: Lolland-Falsters Folketidende 16-05-13

Hvorfor ikke bare forlænge Øresundstogene som regionaltog med stop f.eks. i Roskilde, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nr. Alslev, Nykøbing F, Rødby, Burg, Grossenbrode, Oldenburg, Lensahn, Bad Schwartau, Lübeck, Hamborg hver time?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak