Grænseoverskridende regionaltrafik via Femern Bælt (Trafikpolitik)
Jeg tror, at hvis man skal have en attraktiv regional linje over Femern, så skal der komme en privat operatør, som tilbyder meget billigere billetter end hvad DSB og DB kan tilbyde.
Et eksempel er ALEX, som har 4 tog om dagen i hver retning mellem München og Prag. Rejsetiden er længere, men både pris og komfort er bedre end på EC-togene.
Netop!
Det kommer selvfølgelig an på afgiften på sporbenyttelse - men under alle omstændigheder vil en privat operatør og konkurrence på Femern-forbindelsen være absolut det bedste for udviklingen. Øresundsforbindelsens planøkonomiske løsning bør skræmme, da den ikke har ført til integration i nævneværdigt omfang, udover at det ser godt ud på kort over området. Når man skal udvikle nye trafikforbindelser som denne er det vigtigt at der bliver spillet ud med billige og mangeartede muligheder for at tilfredsstille nysgerrigheden både nord og syd for - langsomt vil man vænne sig til den nye mulighed og dermed også overveje professionel kontakt. mon nogle på Lolland har tænkt på at styrke tyskkundskaberne i lokalbefolkningen nu med tanke på de nye kommende muligheder? Tror det ikke.......