Orientekspressen i København 9.-10. og 13.-14. april 2013 (Generelt)
Det er et offentligt stykke papir og som sådant tilgængeligt for agtindsigt.
[...]
DSB er en virksomhed som vi alle ejer og betaler til. Der har vel været hemmeligheder nok hos dem (Waterfront)
Det svære ved at lære af sager, som involverer DSB, er at forstå DSB's særlige status og situation.
Fra 1999 har DSB ikke været en del af den offentlige forvaltning. Det har mange journalister og borgere ikke helt opfattet. Og heller ikke kammeradvokaten.
Efter krav fra EU om liberalisering af jernbanedriften blev DSB omdannet til en togoperatør-koncern på linje med konkurrenterne på markedet. Driften foregår på privatretlige vilkår, som er defineret i DSB-loven.
I lovens paragraf 19 står, at Forvaltningsloven og Offentlighedsloven kun gælder særlige områder af DSB: ansættelsesforhold og dele af selve togdriften. Men hele den kommercielle del er undtaget. Det er et forhold, som fx pressejurist Oluf Jørgensen har kritiseret.
Derfor giver det selvfølgelig konflikter, når journalister og borgere mener, at de har krav på at få aktindsigt i de dele af DSB's drift, der er konkurrenceudsat.