Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trafikplan (Generelt)

af Lars Kongshøj, 26/10 2012, 01:22 (4414 dage siden) @ Niels Bak

De seneste trafiktal fra s-banen (se den statslige trafikplan fra Trafikstyrelsen, der lige nu er i høring) viser, at trafikken falder ude på grenene, men stiger kraftigt på den centrale akse. Det skyldes dels, at det er her befolkningsvæksten sker i de her år, og dels at pendlingsmønstrene har ændret sig, så færre pendler ind til byen og flere på tværs af forstæderne. Der er altså umiddelbart ikke behov for tættere trafik på grenene.

Det var ellers noget af kritikken i debatten om trængselsringen, at der ikke var kapacitet til bare den nuværende mængde passagerer.

Samtidig vil den Metroring, jeg ellers skælder en del ud på, aflaste s-banen temmelig meget på netop det centrale afsnit mellem Østerport og Hovedbanegården, viser trafikplanen også. En del af de udefra kommende passagerer vil stige om og en del af de lokale passagerer vil slet ikke stige på, da den nogenlunde parallelt forløbende Metro vil passe dem bedre.

Det er ikke passagerer, der tager toget lokalt fra Østerport til Nørreport og skal stå op i 90 sekunder, der er kapacitetsproblemet. Problemet er at der ikke er kapacitet til at køre flere tog fra forstæderne gennem "røret".

Jeg synes at man tænker for snævert, når man vil forøge kapaciteten ved at bygge en parallelbane til "røret".

Der er fx ingen fornuft i at køre:
Fr.sund-Herlev-en lang omvej på omkring 25 minutter, til dels ad en overbelastet bane-Nørreport,
når man lige så godt kunne køre:
Fr.sund-Herlev-cut'n'cover-bane under Fr.sundsv.+Nr.brog. på 8 min.-Nørreport.

Mvh. Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak