Trafikplan (Generelt)
Behovet for et parallelt S-togsrør er der stadigvæk, og det bliver ikke mindre fremover.
Det har også været min holdning indtil nu, men faktisk ser det ikke sådan ud.
De seneste trafiktal fra s-banen (se den statslige trafikplan fra Trafikstyrelsen, der lige nu er i høring) viser, at trafikken falder ude på grenene, men stiger kraftigt på den centrale akse. Det skyldes dels, at det er her befolkningsvæksten sker i de her år, og dels at pendlingsmønstrene har ændret sig, så færre pendler ind til byen og flere på tværs af forstæderne. Der er altså umiddelbart ikke behov for tættere trafik på grenene.
Samtidig vil den Metroring, jeg ellers skælder en del ud på, aflaste s-banen temmelig meget på netop det centrale afsnit mellem Østerport og Hovedbanegården, viser trafikplanen også. En del af de udefra kommende passagerer vil stige om og en del af de lokale passagerer vil slet ikke stige på, da den nogenlunde parallelt forløbende Metro vil passe dem bedre.
Dermed er der formentlig ikke behov for at udvide S-togstrafikken de næste mange år, med mindre de samlede forbedringer (metro og letbane i ring 3) tiltrækker mange flere nye passagerer til den kollektive trafik end forventet, som så også på grund af omstigninger vil presse s-banen.