Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metrolinier M6 og M7 (Generelt)

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/10 2012, 13:42 (4418 dage siden) @ Michael Deichmann

Noget af det der er medvirkende til at gøre metroen hurtig i sig selv er bla.a. dybe tunneller, så man ikke behøver tager hensyn til gader, søer, parker osv. Andre transportmidler er nød til at tage en omvej, fordi det vil være alt for omfattende istedet at ændre gadenettet og byplanen.

Til gengæld har letbaner og busser den fordel, at de kører i gadeplan med få hundrede meter mellem stoppene. Passagererne skal ikke vade lange strækninger for at komme til og fra stationerne eller bruge tid på at komme op og ned fra dem. Det er praktisk på korte stræk, hvor en buspassager kan have kørt turen, før metropassageren overhoved kommer ned på perronen.

Endnu en fordel ved letbaner er, at den lavere anlægspris kan bruges til et langt større og mere finmasket net. For den pris det koster at bygge Cityringen, kunne man have omstillet 4-5 A-buslinier til letbaner, der ikke bare ville dække samme område men også en række andre.

Med venlige letbane-hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak