Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/4 2012, 17:50 (4613 dage siden) @ Peter H

Jeg vil mene at DSB har været alt for hurtige, med at skille sig af med litra Ea.

Hvis nu DSB havde alle Ea'erne, kunne man købe, eller leje dobbelsdækkere og køre disse med Ea.

Det er for dumt at skille sig af med ældre materiel, inden det nye er 100% gennemtestet og virker..

Jeg kan ikke se hvad der skulle være glat i el- lokomotivtrukne tog. Hvorfor skal det absolut være togsæt?

Mvh
Peter H

Det er ren økonomi.
Der er bedre fordeling af vægt per sæde i et togsæt. Forskellen er mest markant ved små tog.
5 sammenkoblede IR4 sæt har nok ikke nogen fordel frem for en EA og 10 dobbeltdækkervogne, men et enkelt IR4 sæt er forholdsvist lettere end en EA med to vogne på krogen, selvom der er de samme sæder om bord.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak