Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog (Trafikpolitik)

af KimC, 12/4 2012, 16:58 (4618 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det var da en god nyhed. Vi har rigeligt af de kedelige pinde kørende rundt i forvejen. De skulle hellere anskaffe lokomotiver og vogne.

Formålet med jernbanetrafik er ikke at tilbyde fotogene tog eller tilfredsstille jernbaneenthusiaster. Formålet er at flytte passagerer. Til det formål er IC4 indtil videre ikke godkendt. Hvornår de bliver det er der ingen tder tør sige. Og der er faktisk for få af de der kedelige pinde til at klare efterspørgslen.

Transportministeren agerer som transportiministre er flest. Foretager sig så lidt som overhovedet muligt, og retter ind efter parolen "IC4 er et fantastisk godt tog", ergo bliver der slet ikke brug for en plan B.

Og når valgperioden udløber, vil der stadigt højst være få IC4 i drift, i begrænsede løb som de lige kan klare. Resten må de tilbageværende IC3 tage sig af. De bliver kørt hårdt, og får ikke det vedligehold de skal have. Der har været nogle motorbrande efter remotoriseringen, og den dag hvo ret togsæt udbrænder helt kan sagtens indtræffe.
MR vil blive afløst af desiroer på Grenåbanen, men vil nok desværre stadig være at finde i "IC" løb. Og dermed intet nyt under solen.

Forøvrigt behøver man jo ikke købe de Israleske IC3 tog. Man kunne nøjes med at lease dem af Bombardier, indtil IC4 ventes i drift, lad os sige en 20 år, med option på forlængelse naturligvis...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

ContecRailVeterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak