Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

1201-1202 afhentes fra Frederikshavn Remise (Generelt)

af UTJ, 13/1 2012, 21:46 (4700 dage siden) @ Filip Gram

I de første to numre af "jernbanen" sidste år var der en glimrende artikelserie om DSB's kamp med/mod Frichs under titlen "Eneretskontrakterne med Frichs". I den sidste af dem (?) omtales 1201 + 1202 og det nævnes at der var en klausul om at Frichs skulle bekoste en indbygning af GM-motorer, såfremt B&W-motorerne ikke kom til at virke tilfredstilende.
Er dette en udokumenteret påstand, siden man ikke valgte den løsning?
Som jeg ser det huggede man to lokomotiver op, som man kunne have fået op på en standart noget nær MY af 1100-serien ganske gratis, hvis man havde henholdt sig til kontrakterne. - Som det dog fremgår af artikelserien, så var der så meget politik i sagen, at sandheden nok aldrig helt kommer for dagens lys...

/Filip

Selv om det har været en option har det jo nok været DSB som skulle bekoste selve anskaffelsen af en ny motor. I slutningen af 1960'erne havde man jo fået en ny lokomotivtype, der kunne klare den kommende Storebæltsbro (Mz) og mon ikke tiden allerede da var løbet for flere af MY-størrelsen, når man nu ikke kunne være sikker på at resultatet ville blive vellykket.
Der er nok regnet på det og resultatet er faldet negativt ud. Med de fleste overvejelser lavede maskinafdelingen et overslag (så kan man kritisere præmisserne - men det blev gjort i de fleste tilfælde). Men som sagt var usikkerheden nok væsentligste parameter i kombination med fortsat at have to "uddalok" med egne reservedele, uanset succes eller ej.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak