Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

1201-1202 afhentes fra Frederikshavn Remise (Generelt)

af UTJ, 14/1 2012, 14:57 (4703 dage siden) @ Filip Gram

Selv om det har været en option har det jo nok været DSB som skulle bekoste selve anskaffelsen af en ny motor. I slutningen af 1960'erne havde man jo fået en ny lokomotivtype, der kunne klare den kommende Storebæltsbro (Mz) og mon ikke tiden allerede da var løbet for flere af MY-størrelsen, når man nu ikke kunne være sikker på at resultatet ville blive vellykket.
Der er nok regnet på det og resultatet er faldet negativt ud. Med de fleste overvejelser lavede maskinafdelingen et overslag (så kan man kritisere præmisserne - men det blev gjort i de fleste tilfælde). Men som sagt var usikkerheden nok væsentligste parameter i kombination med fortsat at have to "uddalok" med egne reservedele, uanset succes eller ej.


Som artiklen beskrev det, var ombygningen på Frichs regning og DSB burde vel ikke have skrupler over at påtvinge leverandøren en ekstraudgift?

Det er ikke sikkert at selva anskaffelsen af den nye motor var Frichs' udgift. Desuden er det meget sandsynligt at DSB ikke gerne ville have to lokomotiver, hvis reservedele ikke passede med de andre lokomotiver - uanset at det var "gratis".......


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak