Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

1201-1202 afhentes fra Frederikshavn Remise (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 11/1 2012, 09:03 (4706 dage siden) @ Per Hauberg

Hej Per

Som nævnt i denne tråd:

Hvilke lok trak de to Frichs MV Fh-Od? Hvordan var oprangering?

Hilsen
Tim Jonasen

Jeg har et billede fra dengang, der viser MZ 1418 afhente de to Frichs MY'er i remisen.
Billedet er taget af Poul Erik Christensen, Rydal, som var lokomotivmester på Frederikshavn Gl. Station (og senere også på Frederikshavn Banegård).
Jeg har desvære ingen yderligere oplysninger - som f.eks. dato.

[image]

Billedserien viser dog kun lokomotiverne og dermed ikke, om der også blev koblet vogne bagpå, af hensyn til bremseprocenten - dog fremgår det, at MV 1201 løb forrest og MV 1202 dermed bagest.
Remisen i Frederikshavn var en ganske velvoksen en af slagsen, og sporpladsen blev gennem tiderne brugt til at "gemme" forskelligt materiel, blandt andet damplokomotiver (bl.a. R-maskiner) i reserve, Frichs MY'erne efter udrangeringen (og som derved kom langt væk fra mediernes søgelys) og også SB M1 efter udrangeringen.

...så havde jeg ingen dato på billedet, hvor den næsten nye MZ 1418 (leveret 1970) afhenter de to Frichs-MY'er, som siden udrangeringen var blevet gemt af vejen i den velvoksne remise på Frederikshavn Gl. Station, hvor Georg fotograferede dem den 6. april 1971.
Mon ikke at de blev afhentet og ophugget i Odense i efteråret (?).
At dømme ud fra skyggerne på billedet blev de afhentet ved aftenstid (eller også er skyggerne lange, fordi solen generelt stod lavt, dvs. at det var om efteråret (?) ).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak