Gennemgang på MO-vognen og MK-FK (Generelt)
Jeg havde godt en anelse om dette var forklaringen. Det var jo ikke kun MO, MK-FK, men også litra MP. Senere kom jo også styrevognen Bns, der jo i mange år også i førrumsenden havde en dør, med en ganske almindelig "hamonika" men af gummi. Senere blev i hvert fald en del Bns, ombygget i førerrumsenden, hvor døren og "hamonikaen" blev fjernet.
På nogle af de billeder jeg har set af Fk vognen havde den faktisk en harmonika omkring gavldøren, hvorimod Mk vognen havde en lidt varieret udgave af døren på Mo vognene.
Bns mistede overgangen ifb med at de blev indrettet til at køre med EA. Pladsen skulle bruges til teknik.
Jeg mener at overgangen i Bns kunne bruges af passagerer hvis vognen var indlemmet midt i en togstamme, det skete bare yderst sjældent. Trappen til styrehuset kunne fjernes lidt ala styrevognen litra BS i MA lyntogene.