Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damp og diesel på Frederikssundbanen, lidt O og G mv. (Generelt)

af Steff, 2/8 2011, 11:23 (4866 dage siden) @ gamle ole

Godformiddag Ole!

Det var nok udtrykket "kørt på/anvendt" på der trikker mig. For selvfølgelig har der da sikkert været en løsgående CP/CO på Kysten, Nord, lille Nord eller Frederikssundbanen. Men de har ikke været ANVENDT i forbindelse med den planlagte toggang og dermed i forbindelse med oprangeringer i tog opført i TK.
For hvis vi ikke passer på med udtrykkene går det galt. For så har der kørt Ms lyntog og litra R II på Midtbanen, sporvogne i Københavns Frihavn, Orientekspressen i København og årligt blev der anvendt litra Buh i 1960´erne på S-banen mellem Herlev og Frederiksberg;-) !!
Altså, vi skal holde os til togplanerne og TK for at få det korrekte billede af hvilket materiel, der er blevet anvendt. F. eks. har litra PR jo ikke traffikeret Frederikssundsbanen, selvom en enlig svale muligvis har været en tur i Veksø i 1946.
Men jeg forstår godt dit spørgsmål nu:
"Kan der i forbindelse med en eventuel særtogskørsel have været anvendt andet materiel en normalt, f. eks. litra CP/CO"? Og hertil vil svaret sikkert være. "Det er da en mulighed. Kan det uddybes, således at der eventuelt kan findes en særtogsanmeldelse frem?"
Nå, ved ikke om der er nogen der gemmer på særtogsanmeldelser i stor stil, men en sådan kunne give et svar.

Ønsker dig og alle andre læsere en forhåbentlig fortsat god tirsdag.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1962
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak