Damp og diesel på Frederikssundbanen, lidt O og G mv. (Generelt)
Godaften Svend!
Jamen du har helt ret i tilladelse til at anvende S som hjælpemaskine fra 1944. Jeg skrev også - dog ikke så tydligt som jeg gerne ville - at Direktoratet gav denne tilladelse allerede i 1943 i en skrivelse. Dette er så udmyndiget i 1944 TIB´en som du henfører til.
Tekstmæssigt ramte jeg nemlig ind i loftet (6000 anslag) og måtte slette over et par gange, hvorfor bl.a. årstallet røg ud.
(Jeg har personligt kun en gang set en S på strækningen, et tomtløb mod Ballerup i midten af 1960´erne).
Men jeg er sikker på at de gode "Trafikfolk" her på siden vil kunne finde mere om anvendelsen af D og S på Frederiksundsbanen.
Men en eventuelt brug af CP og CO forstår jeg ganske simpelt ikke. Der er overhovedet ikke logik i dette og kan KUN være forekommet - som Dancker sagde - som en enkelt SJÆLDENHED i en nødsituation eller et særtog. Dette må trafikfolkene jo også kunne se i en togplan?
Hvis det skulle være i midten/slutningen af 1950´erne eller begyndelsen af 1960´erne er dampdriften med persontog jo holdt HELT op. Og der var jo så tilstrækkeligt med CR og CL typer til rådighed. Ydermere var den senere CPL i 2. Dc. Og man skulle da mene, at vognene i det mindste skulle have brummertryk, hvilket jeg ikke kan se at CO har haft. Så den anvendelse er i min optik ikke logisk. Sorry Gl. Ole
Fortsat god aften!
NB: Tilladelser til kørsel er faktisk et studie værd. Ganske mange gange er tilladelsen givet af Banetjenesten eller Baneafdelingen og straks herefter annuleret af en forest myndighed. Bl.a. i og omkring København ligner det en krig mellem Maskin- og Benejenesten på den ene side og Direktoratet på den anden side. Men det er jo en anden historie.
--
Steffen Dresler