Damp og diesel på Frederikssundbanen, lidt O og G mv. (Generelt)
Kære Svend, Henrik, Niels, Erik og Gamle Ole.
Har dykket lidt i dampen på Frederikssundsbanen således:
Vedr. anvendelse af litra O + lidt G og S på Frederikssundbanen.
Frem til 1903 anvendtes hovedsageligt litra Bs og derefter frem til 1907 litra Cs i persontogstrafikken og litra Ls i godstrafikken, der dog allerede blev afløst af litra G III i 1905 på Frederikssundsbanen, bl.a. nr. 628, der kørte morgen- og eftermiddagsgodstogene.
Pr. 1. oktober 1907 så anvendelsen af litra O ved 1. Maskinkreds (København) således ud, at København H i 2. tur havde 5 Lokomotiver IV klasse (litra O) for kørsel Persontog København-Frederikssund.
Det er nyt at litra O køre næsten alle tog på Frederikssundsbanen. Det vil sige, at der i princippet anvendtes litra O i alle tog København-Frederiksberg-Vanløse-Ballerup-Frederikssund. Kun de store morgen- og eftermiddagsgodstog blev fremført af litra G, dog O hvis ikke G lokomotiv tilrådighed.
I 1911 åbnede Københavns 3. banegård (nuværende København H), og kørslen til Frederikssund blev flyttet til den nye banegård.
Turmæssigt var der oprettet en 4. tur ved Godsbanegårdens Maskindepot (Gb) ved Otto Bussesvej med 4 litra O, der kørte godstog Godsbanegården-Frederikssund-Godsbanegården og Godsbanegården-Ballerup.
Pr. januar 1920 var fordelingen af litra O ved København Gb således:
Fast tur: 309, 310, 311, 315, 318, 331, 333, 334, 336.
Reserve: 302, 303, 307, 320, 322, 327, 335
At der er hele syv O lokomotiver i reserven ved Gb skyldtes bl.a., at der nu var kommet tilstrækkeligt med litra D lokomotiver for godstjenesten, hvorfor flere O lokomotiver kunne frigøres fra denne tjeneste. Gb´s O lokomotiver kørte Frederikssund.
Pr. 15. maj 1926 Mdt Gb således:
• Tur 6 A, 4 O, kun hverdage, der kører Frederikssund-København og København–Ballerup.
• Tur 6 B, 4 O, kun søn & helligdage, der kører som under Tur 6A.
• Tur 13 A, 4 O, kun hverdage, der kører København-Frederikssund, København-Klampenborg, København-Københavns Frihavn, København-Holte, København-Rungsted og København-Lyngby og København-Vedbæk.
• Tur 13 B, 4 O, kun søn og helligdage, dog ej i september, der kører København-Holte, København-Rungsted, København-Klampenborg, København-Lyngby, København-Københavns frihavn, København-Rungsted og København-Ballerup.
• Tur 13 C, 4 O, kun søn og helligdage i september, der kører København-Rungsted, København-Skodsborg, København-Ballerup, København-Holte, København-Københavns Frihavn og København-Klampenborg
Frederikssundsbanen og midtbanen.
O lokomotiver sås køre togene nr. 3323-3302 Frederikssund-Ringsted-Frederikssund i 1931-1932 og i togparrene nr. 1935-1944 (senere benævnt nr. 1235-1248) (København-) Frederikssund-Skibby og retur fra ca.1930 til 1936. Hertil togene nr. 275-270 (senere togene nr. 395-386) Frederikssund-Ringsted-Frederikssund i 1934-1936.
Pr. 21. december 1942 havde Godsbanegården i København nr. 322, 323, 325, 326, 327, 328, 331 og 332 i fast tur. De kørte Frederikssund-Vanløse, København-Rungsted-København (Persontog), København-Frederikssund, Godsbanegården-Frederikssund (godstog), Hillerød-Helsingør (På ”Lille Nord”, Persontog), Frederikssund-Godsbanegården (Godstog), Godsbanegården-Frederikssund-Vanløse-Godsbanegården (Godstog) og Vanløse-Frederikssund-Vanløse-Frederikssund (Persontog).
Pr. 4. december 1942 ses anvendelsen af G-maskiner på Frederikssundsbanen således:
• Tog 2215 (Gb-Fs) + Rangering Frederikssund + Tog 2228 (Fs-Gb).
I 1943 ønskes mulighed for at anvende S-lokomotiver på Frederikssundbanen.
”Da S-Maskiner har væsentlig større maksimalt dynamisk Akseltryk end lette P-Maskiner kan man af sportekniske Grunde ikke give Tilladelse til Kørsel med S-Maskiner paa Strækningen Vanløse-Frederikssund uanset den givne Tilladelse til Kørsel med de lette P-Maskiner paa denne Strækning. Valby-Vanløse kan tillades befaret med S-Maskiner, men denne Tilladelse har vel næppe Interesse for Distriktet, naar Tilladelse til Kørsel paa Frederikssundsbanen ikke kan gives”.
Efter åbningen af S-banen til Ballerup i 1949 kommer tilladelsen dog til gå helt frem hertil. Dog må S-lokomotivet anvendes som hjælpemaskine Vanløse - Frederikssund.
Efter krigen ses Anvendelsen af litra G at ophøre og kørslen bliver overtaget af litra D, men G kunne dog – hvis tilrådighed – kunne anvendes som reserve.
Efter krigen fortsattes kørslen med litra O, men gradvist blev også kørslen her overtaget af litra MO. Banestykket fra Vanløse og til Ballerup blev elektrificeret i 1949, hvilket blev begyndelsen til enden for O lokomotiverne på denne strækning. Men på delstrækningen Ballerup-Frederikssund, blev nogle af persontogene stadig fremført af litra O frem til ca. 1951-1952, indtil der var kommet tilstrækkeligt med de nye motorvogne (1800 serien). Ligeledes kunne man i en kort periode se et O lokomotiv ved morgen- og eftermiddagsgodstoget, hvis ikke en litra D eller G tilrådighed.
Herefter ses anvendelsen af litra O fuldstændig at ophøre.
Jeg har ikke dykket i anvendelsen af D, men det kan jeg se det allerede er ved at blive gjort.
--
Steffen Dresler